Mannen har ordet

” Du är övergiven, jag är ensam
Du är mammabunden, jag är vuxen
Du är svag och jag är känslig
Du är förskrämd och jag är reserverad
Du är gullig,  jag är stilig
Du är trånsjuk, jag är sprängkåt
Du är villig, jag är varsam
Du är ett rö, jag är din klippa.
Så blir du gift,
och jag går miste om min frihet!

Jag skaffar lägenhet, du sätter bo
Jag har framgång, du har tur
Jag är potent, du blir med barn
Jag fostrar dem, du kramar dem
Jag arbetar, du stannar hemma
Så blir vi tupp och höna
Jag är stressad, du är hispig
Jag är bohemisk, du är slarvig
Jag är retlig, du är mopsig
En riktig liten näbbgädda!

Pratar du på, så talar jag till punkt
Är du manhaftig, är jag bestämt
Är du listig, är jag intelligent
är du gnatig, är jag envis
Jag jobbar övertid för barnens skull
Du jobbar inte alls för barnens skull
Har du städmani, är jag ordentlig
Är du liknöjd, är jag lugn
Är du lustig, har jag humor
Är du sällskapssjuk, är jag social
En riktig sällskapsbroder!

När jag får mage, mister du din dragningskraft
När jag får pondus, så tar du dig ton
När jag blir distingerad, blir du tantig
när jag blir tankspridd, blir du virrig
När jag är öppenhjärtad, skvallrar du
När jag blir ursinnig, blir du hysterisk
Inleder jag ett förhållande, faller du för första bästa
Slinka!

Du bara gråter, jag blir melankolisk
Jag får ångest, du blir ängslig
Du hamnar i klimakteriet, jag genomgår en livskris
Nu är jag trött, du bara sitter
Du är rynkig, jag är fårad
Jag saknar arbetet, du saknar barnen
Du är förgrämd, jag är besviken
Jag ger mig av, du stannar kvar
Spelet är slut!
Du är övergiven, Jag är fri! ~Göran Palm (Dikter på vers och prosa, 1976)

av Marie S Postat i Poem

Kommentera

